Tuesday, January 31, 2012

PERLU ATAU TAK PERLU SAPU MUKA NI ?? ... USTAZ PAS HENTAM USTAZ BUKAN PAS...

SAJA JA AKU NAK HEBAH-HEBAHKAN VIDEO NI ...

MULA-MULA AKU TERMENONTON DUA VIDEO DI BAWAH NI ...

Terdetiklah hati aku nak bersama-sama memperbetulkan sesuatu perkara yang telah lama orang Melayu dok buat selama ini iaitu di penghujung setiap solat MENYAPU MUKA SELEPAS MEMBERI SALAM.



Nampaknya ulasan 2 orang Ustaz di atas adalah MENYAPU MUKA SELEPAS MEMBERI SALAM DIPENGHUJUNG SOLAT ADALAH SESUATU YANG BERSANDARKAN HADIS DHOIF (LEMAH) ... Seandainya kita beramal dengan Hadis Dhoif , ianya adalah SIA-SIA ...

Sesuatu yang sia-sia, tidak perlulah kita teruskan lagi ... Tak gitu kawan-kawanku sekalian  ??...

OPPPPSSS !!! .... TIBA-TIBA,
AKU TERJUMPA PULA VIDEO USTAZ AZHAR (USTAZ PAS) KAT BAWAH NI >>>


Haru-haru ! ...

Dua orang Ustaz (Bukan PAS) kat atas tadi sebut tak perlu sapu muka ...

Manakala, Ustaz Azhar Idrus dalam nada menghentam dua Ustaz tersebut dan beliau pula membenarkan sapu muka ...
Guanoooo ni ??

Maka, aku pun mencari-cari lagi jawapan ...

Lalu terjumpa pulak video kat bawah ni sebagai penyelesaian dalam hal HADIS DHOIF ini ...

Bagi aku, video kat bawah ni yang amat chantek ! Agamawan kenalah berbahasa elok dan cantik supaya tidak dilihat Islam ini berpecah belah - seolah-olah Ustaz menghentam Ustaz - dah tu sama-sama Islam dan berilmu pulak tu ! ... Ikuti penjelasan Ustaz Fathul Bari (Ustaz UMNO) ini ...


Kesimpulannya sekarang, bagi aku terpulang kepada anda semua sama ada untuk mengikut dua orang Ustaz yang di atas sana, ataupun Ustaz Azhar Idrus ... dua-dua ada hujjah mereka yang tersendiri ... semuanya akibat kerana Hadis Dhoif - Ustaz PAS sudah "maki BODOH" & "ustaz CAP AYAM BERAK CAIR" sama itu dua orang Ustaz yang bukan PAS ...

Renung-Renungkan sikap dan cara mereka ... MANA SATU YANG IKUT NABI ?...
Wallohuaklam !...


Wassalam.


AloQStaQ
SELASA
31 JANUARI 2012
4:55 PTG

13 komen:

Anonymous January 31, 2012 at 5:16 PM  

THE BEST ARTICLE BRO! TERBAIK! TQ BERKONGSI ILMU! Lagi benci aku kepada puak Pas yang menggunakan Agama Islam nak tunjuk pandai. siol!

-hasyim yahaya KL.

Anonymous January 31, 2012 at 6:51 PM  

Assalamualaikum..

kwn2,dgr baik2..

Hadis Dhoif adalah hadis yang lemah. Yakni di dalam sanad periwayatannya terdapat perawi yang KURANG sedikit kriteria sama ada dalam ingatan,perkataan atau kelakuan.

Berbeza dgn hadis PALSU,di dalam sanad periwayatannya terdapat perawi yang digelar KAZZAB, yakni PERNAH MEMALSUKAN HADIS walaupun sekali.

Ijmak ulama' kita Ahlussunnah Waljamaah menyatakan bahawa beramal dgn HADIS PALSU ADALAH SALAH SAMA SEKALI.

Tetapi HADIS DHOIF boleh diamalkan,selagi hanya bersangkutan dgn prkara Fadhail A'mal atau fadilat2 sesuatu amalan..cthnya klw wat gini dpt gini..wat gitu, dpt gitu pulak..

Tetapi TIDAK BOLEH AMALKAN HADIS DHOIF dalam hal2 HUKUM YG TERMAKTUB/QAT'IE dan HAL2 AKIDAH..sprti HUKUM ALLAH,RUKUN2 SOLAT dsb.

jadi,apa yang saya nak simpulkan adalah berhenti mengadu domba kerana kite ni jahil, ustaz2 tu sume da mengaji lame da..

jgn disebabkan kejahilan,kita tersesat..bole aje amalkan sapu lepas solat tuh..KERANA IA BUKAN RUKUN SOLAT PUN!!

dan yg paling saya x puas hati kenapa dek kejahilan kamu, kamu menuduh ustaz2 tu IKUT SUKA HATI KAU SAHAJA?

ingat,hati2 kwn2 hati2..
bukan ingin provoke,but PLEASE STOP THIS..

hati2 dgn golongan ANTI MAZHAB...peace

Anonymous January 31, 2012 at 8:00 PM  

Aku no komen cuma bagi aku selagi benda tu tak haram ok lah soal sia2 ke tu masalah lain, tapi klau benda2 yg tak haram pun nak dok kutuk2 org lain hmmm tak paham lah...

Anonymous January 31, 2012 at 9:30 PM  

sapu muka atau tak sapu muka bukan perkara besar, perbuatan sapu muka adalah perbuatan lepas solat ...bukan didalam solat !

kenapa tak pertikai juga samada duduk bersila atau duduk seperti tahiyat awal selepas solat jika nak perbesarkan segala perkara ?

selepas salam , segala perbuatan dikira diluar solat , sapu muka adalah diluar solat , kenapa harus diperdebatkan seolah2 sapu muka itu membatalkan solat ?

inilah ustaz2 PAS , mempopularkan diri dengan menggunakan agama sebagai landasan , guna agama utk cari makan , guna agama caci orang lain , guna agama utk politik , guna nama agama utk meningkatkan rating diri dimata umum ,
aku tak hormat lebai2 PAS yang sebegini .....

Anonymous January 31, 2012 at 9:52 PM  

ulamak Pas dibolehkan memaki sbb depa kata ayat quran pun ada ayat mencarut dan yg sedihnya depa kata Allah pun mencarut....sbb tu ulamak Pas semuanya mencarut dan memaki..

hanya boleh mengelengkan kepala bila tengok "ulamak" Pas bercakap...

tapi bila tengok ulamak bukan Pas bercakap, tiba2 hati jadi tenang, dgn tutur kata yg amat baik, bersopan...nampak ciri2 seorg ulamak yg sebenar..
seorg ulamak yg baik akan menjaga tutur kata, lidah dan tingkah laku

Pas memang sesat dan songsang...

Anonymous January 31, 2012 at 11:12 PM  

sebelum ni aku memang sokong pas dan umno 50-50 saja. bagi aku pas ada kelemahannya, umno pun ada kekurangannya. kedua-duanya parti melayu islam dan parti islam melayu.

setelah aku menilai dari video yang admin aloq setaq blog siarkan ni, aku tersentuh dengan cara ulamak/ustaz-ustaz yang berada dalam video tu.

nampak gayanya, dengan situasi sekarang yang anwar menyokong Israel (dan PAS masih sanggup bersekongkol dengan Anwar sehingga malam ini aku menulis komen ini), maka undi aku akan automatiknya pergi kepada BN.

aku takkan rosakkan kertas undi aku. aku pasti buat pilihan. tetapi, sama ada pilihan aku itu PAS mahupun UMNO sahaja. ternyata, pas jauh terkebelakang sejak kes Dr. Hassan Ali, kes liwat anwar, kes anwar sokong israel dan hari ini video oleh admin a/setaq b,log ni.

PAS dah SESAT!

aku beri'tiqad pada malam ini, aku akan beri undi aku pada UMNO. itu pasti!

selagi pas tak berubah. selagi Najib masih lagi seorang muslim, undi aku akan tetap kepada umno.

Anonymous February 1, 2012 at 1:03 AM  

kebetulan juga dengan isu dari aloqstaqblog-lepas solat magrib dimasjid lama pekan baling tadi ustaz deris(paklang)menjelaskan perkara ini katanya begini "Selain nama solat, sembahyang perbuatan itu juga dipanggil addoa-jadi selepas berdoa kita mengaminkan dan menyapu tangan kemuka-jadi berbetulan lah setelah memberi salam kita menyapu tangan kemuka sebagai tanda kita mengaminkan addoa" perbuatan tersebut tak batal sembahyang pun dan tak harampun-kenapalah pulak nak diharamjadah kat orang ustaz gapo gitu? ramai pula pengikut yang gelak (ketawa)-tapi saya tak heram memag demo gitu-suka sangat dengak orang maki orang-nik aziz pun besa maki orang-lagi la tak heran kalau cina kristian baca ayat suci Al-Quran pun depa takbir-hj-fadzil

Ahmad Muzaini Putera Bin Naaim Yazid February 1, 2012 at 1:19 PM  

Saya nak jawab komen ini....
=====================================
Anonymous said...
Assalamualaikum..

kwn2,dgr baik2..

Hadis Dhoif adalah hadis yang lemah. Yakni di dalam sanad periwayatannya terdapat perawi yang KURANG sedikit kriteria sama ada dalam ingatan,perkataan atau kelakuan.

Berbeza dgn hadis PALSU,di dalam sanad periwayatannya terdapat perawi yang digelar KAZZAB, yakni PERNAH MEMALSUKAN HADIS walaupun sekali.

Ijmak ulama' kita Ahlussunnah Waljamaah menyatakan bahawa beramal dgn HADIS PALSU ADALAH SALAH SAMA SEKALI.

Tetapi HADIS DHOIF boleh diamalkan,selagi hanya bersangkutan dgn prkara Fadhail A'mal atau fadilat2 sesuatu amalan..cthnya klw wat gini dpt gini..wat gitu, dpt gitu pulak..

Tetapi TIDAK BOLEH AMALKAN HADIS DHOIF dalam hal2 HUKUM YG TERMAKTUB/QAT'IE dan HAL2 AKIDAH..sprti HUKUM ALLAH,RUKUN2 SOLAT dsb.

jadi,apa yang saya nak simpulkan adalah berhenti mengadu domba kerana kite ni jahil, ustaz2 tu sume da mengaji lame da..

jgn disebabkan kejahilan,kita tersesat..bole aje amalkan sapu lepas solat tuh..KERANA IA BUKAN RUKUN SOLAT PUN!!

dan yg paling saya x puas hati kenapa dek kejahilan kamu, kamu menuduh ustaz2 tu IKUT SUKA HATI KAU SAHAJA?

ingat,hati2 kwn2 hati2..
bukan ingin provoke,but PLEASE STOP THIS..

hati2 dgn golongan ANTI MAZHAB...peace

January 31, 2012 6:51 PM
===================================
Jwpn saya - Hadith Sahih terlalu banyak. Kenapa kita nak sibuk kan diri dgn hadith dhaif yg kita belum pasti kebenaran sanad dan perawinya. Adalah lebih baik kita beramal dgn Al-Quran dan Hadith Sahih

Adi Kencana February 2, 2012 at 11:09 AM  

Dari segi hukum, kita ikut mana yg dalilnya lebih kukuh, x kisahlah UMNO atau PAS.

APA AGENDA DAP MENENTANG PEMBERIAN PINJAMAN UNTUK PENGHUNI PPR & PERUMAHAN AWAM? Baca di sini!!
http://apakecoh2.blogspot.com/

Anonymous February 7, 2012 at 1:57 PM  

Ahmad Muzaini Putera Bin Naaim Yazid February 1, 2012 1:19 PM,

Ilmu hadis ni ulama islam dah perbahas 1000 tahun dulu..yg pengamalan,sanad,perawi,kaedah,semua da setel dah...dan apa yg saya ungkapkan komen saya di atas sana adlh bende yg dah disepakati,bende yg dah setel dulu lg..knapa kita perlu prsoal balik hadis2 dhoif ni?belajar usul fiqh dulu...

boleh amal,asalkan x kacau perkara pokok..ini persepakatan ulama 1000 tahun dulu.

yg golongan yg dok persoal ni baru muncul 200 tahun dulu,di Najd,tanah arab..org kate diorg wahhaby,diorg kata diorg salafy..

perkara2 khilaf ni semua muncul bila islam mula memasuki wilayah2 ajam/bukan arab, jadi islam x ade la statik je,mnjadi semakin kompleks dgn masalah2 fiqh yg mcm2 ikut budaya setempat..maka ulama buat la kaedah usul fiqh utk MEMUDAHKAN umat islam amal agama mereka..tp BUKAN SWENANG2NYA

jadi apa yg saya sebutkn di atas sana bende ni lah...boleh di amal hadis dhoif,skali lagi sy ckp SLAGI X KACAU PERKARA AQIDAH/POKOK...

adakah kita sebukkan diri dgn hadis dhoif?tidak rasanya..sbb perkara pokok kita ambil semua dari hadis sohih dan hasan...

yg jadi masalah nya kita sibukkan diri pada perkara khilaf,yg mana x ade masalah nak buat atau tak...ingat,PERKARA KHILAF.kita dah x ade masa fikir soal akidah umat,sbb kita dok sibuk bende2 khilaf gini la..

jadi,jgn kita swenang2 tuduh mcm2 kt ahli ilmu,sy sendiri bukan pnyokong tegar PAS ke UMNO ke..tapi yg saya berbicara ttg HADIS NABI YG SY SYG...dan ulama yg mewarisinya..far beyond politics okay?peace

Anonymous October 25, 2012 at 6:49 AM  

page ni tak payah nak mengampu sangat.

Anonymous December 17, 2012 at 11:43 PM  

Islam adalah untuk semua orang yang mahu beriman kepada Allah! Islam bukan hanya untuk Ustaz-ustaz!! Jadi hentikanlah menilai orang lain!!

Anonymous September 9, 2014 at 3:48 AM  

Astaghfirullahalazim.. Semoga penulis sudah diberi hidayah oleh Allah S.W.T semasa sy komen ni.

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP