Thursday, June 16, 2011

KARTUN MENGHINA HADI AWANG ... BUKAN MENGHINA ISLAM !


Aku nak tergelak sungguh tengok puak-puak PR hari ni dalam Malaysiakini (bahagian komen via FB kat bawah tu) yang melalak-lalak melolong-long macam kena sawan menuduh kartunis Miko bertajuk 'KEKELIRUAN KES ROGOL' yang dikatakan kononnya telah mempersendakan HUKUM ISLAM dan wajar diambil tindakan sewajarnya.


Dah tu pulak, Persatuan Ulama Malaysia (PUM) juga bertindak mencadangkan pelukis kartun tersebut dihadapkan ke Mahkamah ... fuyiooo ! ...

Aku rasa Miko (kartunis) tersebut telah merujuk video di bawah ni - iaitu ceramah / kuliah agama oleh Ustaz Khazim ... dan aku rasa perkara ni sepatutnya dirungkaikan dengan lebih jelas dan mendalam oleh para ulama dan ahli agama yang pakar dalam bidang Undang-Undang Islam ...

Nampaknya kartun yang dilukis tersebut BUKANLAH menghina Undang-Undang Islam mahupun Ulama mahupun Agama Islam. (lagi hebat apabila Miko menggambarkan perempuan tersebut bertemu dengan Tok Penghulu, bukan Tok Imam / Tok Hakim Syariah / Peguam Syariah / Pejabat Agama !) ... 

Apa yang Miko cuba gambarkan adalah perbezaan antara jawapan "Tok Penghulu" yang menolak kes tersebut dengan "Polis" yang tidak menolak kes tersebut. Secara logiknya Miko tidak menghina sesiapa, kecualilah ORANG TUA YANG BERNAMA HAJI HADI AWANG ... Lihat sini ...


HADI AWANG yang sebenarnya dihina, bagus la bagi aku ! ...

Ada ka patut Hadi Awang tolak video sebagai bukti kes !

HADI AWANGlah yang MENGHINA ISLAM sebenarnya ! ...

Siapa sebenarnya yang betul sekarang : USTAZ KHAZIM (dan kartunis Miko) ATAUPUN HAJI HADI AWANG (mengatakan Video itu hanyalah besi) ??




AloQStaQ
16 Jun 2011
9.09 Pagi

37 komen:

ataspagar June 16, 2011 at 9:26 AM  

ustaz khazim betul.

aku sebut ni bukan atas sebab aku nak bias kepada sesiapa, aku akui aku orang atas pagar. umno bukan. pas bukan. tapi setelah aku perhatikan dan mendalami ilmu agama berkenaan pembuktian seks yang melibatkan kes zina, liwat mahupun rogol - VIDEO memang boleh digunakan.

ini demi menegakkan keadilan yang sebenar kepada penuduh dan orang kena tuduh.

sekali lagi aku mengakui bahwa USTAZ KHAZIM betul.

Anonymous June 16, 2011 at 9:36 AM  

HANG GILA HINA HADI AWANG! BABI PUNYA PUAK UMNGOK! ULAMAK PUN HAMPA HINA. BABI HARAM JADAH ANAK ANJING PUNYA BLOG!

Mohd June 16, 2011 at 9:54 AM  

Bila pulak Hadi Ulamak?
Hadi juangkan Negara Kebajikan bukannya Negara Islam!

Anonymous June 16, 2011 at 10:05 AM  

hji hadi ulamak?????

geli dengor....

ularmak politik tu sesuai...

fatwa dan pendapat/bicara tak konsisten...!!!

Anonymous June 16, 2011 at 10:16 AM  

anonymous 9:36 jgn la jd bodo sgt,kalo tg hadi btul dia xkn ckp video tu besi..guna la akal yg ALLAH S.W.T anugerahkan utk berfikir..jgn tlampau taksub dgn parti smp hukum agama d tolak tepi..kalo btul pas perjuangkan islam mgikut cara yg sbetulnya,xkan ada org yg mnentang..masalahnya pas cuma buat org pndg rndh pada agama islam ni..ang pikiaq la btui2 ok..

Anonymous June 16, 2011 at 10:28 AM  

Hadi awang ulamak ??
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
Hadi awang ulamak ??
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
Hadi awang ulamak ??
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

DAN TERUS
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA !!!

Anonymous June 16, 2011 at 10:56 AM  

Wa sambung lu punyer , hahahahahahahahahahhahaahahahahahhhhhahahahahahhahahahaha
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAH!!!

mCM TUUUU PUNYEEE AKALLL jDIK ULAMAKKKK..

pPPEEEEggiiiiiiii DAHHHHHHH!!!!!!!

Anonymous June 16, 2011 at 11:26 AM  

Anon June 16, 2011 9:36 AM..

Hang JuBor bAbi..AnJing penCaCai puak Pakatan Rosak (PR)..JuBor Babi JuBor AnJing punya anon haramjadah ni..

Hang puak2 SETAN BABI ANJING BABI ANJING SIAAALLLLLL !!!!!!!

Anonymous June 16, 2011 at 11:48 AM  

ustaz khazim tu kalau tak salah aku pernah berucap atas pentas PAS di putik kelate, sebab aku pernah diajak kawan2 aku pegi mendengarnya sewaktu aku belajar di kolej jaipetra dulu.

tapi, sayangnya aku tak sempat pegi ceraham ustaz khazim kat situ sebab ada hal dengan kulliyah aku. waktu tu aku dengar kawan2 aku kata best ustaz khazim. dan ada yang mengharapkan ustaz khazim tu dipilih jadi calon pas.

tapi, sekrang aku dengar sebaliknya, ramai orang pas yang bencikan ustaz khazim yang teramat sangat.

kenapa jadi begitu? sedangkan ustaz khazim menyatakan yang haq . dia tidak memesongkan ilmu agama untuk mana-mana kepentingan.

nampaknya PAS hanya akan hormat dan sayang kepada ustaz2 dan ulamak2 yang hanya berani mempertahankan PAS dan agendanya saja. sedih aku tengok. sebab tu aku tak suka cara PAS.

tambahan: aku dengar ustaz Khazim ni pun jadi ahli PAS. tapi, baru aja kena lucutkan keahliannya baru-baru ni di muktamar PAS Ipoh. kalau tak salah aku ler. betul ke ?



ex-student jaipetra kelate.

Anonymous June 16, 2011 at 12:06 PM  

AKU JUGA SOKONG USTAZ KHAZIM. BENAR APA YANG DILUKIS OLEH MIKO.

SYABAS! ISLAM ITU ADIL.

HADI AWANG MENYEMPITKAN KEADILAN ISLAM.


Haji Husaini
-Parit Buntar-

Anonymous June 16, 2011 at 12:33 PM  

ni la org zaman skang. Golongan mempersendakan agama islam. Nak tau betul ke x...rujuk Al-Quran. Al-quran lg benar sebenarnya dr bnda2 ciptaan dunia.

dah terang2 dalam Al-quran sebut 4 org saksi jika berzina...nak di pertikaikan lg???

nek pertikaikan Al-quran?

rrenung2 kan...dan selamat beramal.

Anonymous June 16, 2011 at 12:38 PM  

Zina dan rogol lain. Kartunis miko lukis pasal rogol bukan zina. Kena faham tu.

Anonymous June 16, 2011 at 12:40 PM  

Ape yg ustaz kazim ckp tu betul & ape yg Hj cakap tu pun betul jugak..

kesian korang xleh beza Antara "Zina & Jenayah Rogol"???

korang ade masalah bab agama ke?
video & gambar @ ape2 bukti ada disebut dlm islam org panggil Qarinah.. sebabtu ada Hudud & Qisas beb...Video @ gambar perlu penyiasatan mendalam.. islam bukan agama tuduh menuduh & fitnah... video & gambar boleh dilakonkan cam Drama & filem..

korang anggap kartun tuh Hina Haji Hadi lah yer? habis tu Hj Hadi Amik pengetahuan dr mane klu bukan dr Al-quran & Hadis bai?? Ulama2 ramai bersepakat mengenai hal nih..
klu xtau, tanye pada yg Ahli..jgn jahil sgt..


-Am-

mat June 16, 2011 at 12:40 PM  

to Anonymous June 16, 2011 12:33 PM ,

boleh beritahu ayat mana dalam Quran yg kata perlu ada 4 org saksi?

Anonymous June 16, 2011 at 1:02 PM  

aku tak tahu ler apa yang nak berlaku pada Islam kalau PAS memerintah negara ni.

suka-suka diorang aje mempermainkan hukum.
sekejap kata SOKONG HUDUD.
sekejap kata HUDUD ITU 0.001%.
sekarang demi Anwar, sebut pasal 4 Saksi (HUDUD) pula!

aku sedih la tengok islam dipermain-mainkan oleh parti konon islam ni.

Anonymous June 16, 2011 at 1:32 PM  

Dan orang-orang yang melemparkan tuduhan (zina) kepada perempuan yang terpelihara kehormatannya, kemudian mereka tidak membawakan empat orang saksi, maka sebatlah mereka delapan puluh kali sebat; dan janganlah kamu menerima persaksian mereka itu selama-lamanya; kerana mereka adalah orang-orang yang fasik; - (An-Nuur 24:4) NI DIE MAKSUD DR AYAT ALQURAN YG KORANG NAK..

Anonymous June 16, 2011 at 1:52 PM  

Askm.

boleh semak hukum tersebut di sini..
http://www.youtube.com/watch?v=QTmiLLJeYm0

Anonymous June 16, 2011 at 2:48 PM  

buat blog pandai tp bab pemahaman bangang..apa yg hj hadi ckp sebijik dlm al quran..x caya jugak..kalau dh x beriman dgn al quran nak phm mcmne..last baca al quran pun entah bila x ingat

Kamal Sanusi June 16, 2011 at 3:02 PM  

Bilamana org kafir menghina Islam, hampa melompat mengalahkan katak & mampu menang acara lompat jauh. Itu yg hampa nampak.

Yang org Islam sendiri menghina Islam, hampa tak nampak malah mempertahankan penghinaan tersebut.

Samada Hadi Awang ka, org PAS ka, org Umno ka, semua tu aku rasa beragama Islam (melainkan yg selam).

Tak kira apa pun pegangan poliTAIK hampa, tindakan hampa itu betui betui memalukan Islam itu sendiri, hipokrit nak mempertahan Islam konon padahal dok hina Islam (secara sedaq atau tidak).

Org kafir dok tepuk tangan tak kira DAP, MIC,MCA Gerakan dll. Lagi depa syiok dok tengok hampa sesama bangsa sesama agama dok bergaduh sesama sendiri.

Tak payah dok persalahkan org lain, tengok dan cerminkan diri sendiri dulu yg semakin hari semakin dijajah bukan menggunakan senjata tapi kuasa $$$.

Cuba hampa perbanyakkan bacaan blog-blog berbahasa Inggeris. Hampa akan melihat betapa lemahnya bangsa meLAYU dan Islam terutamanya di Malaysia yg mana pemimpin pun mcm kena tarik hidung ngan bangsa lain.

Along June 16, 2011 at 3:27 PM  

Aku nak tanya macam ustad kazim tanya.

Kalau perempuan yang diketahui belum bersuami didapati mengandung. Dia tak mengaku pulak dia berzina, mintak dibawakan 4 saksi.

Jatuh hukum yang macamana dia tuh ???

shuib June 16, 2011 at 4:09 PM  

Anonymous June 16, 2011 9:36 AM
HANG GILA HINA HADI AWANG! BABI PUNYA PUAK UMNGOK! ULAMAK PUN HAMPA HINA. BABI HARAM JADAH ANAK ANJING PUNYA BLOG!


Huk aloh! sensitip la pulak? Ularmak leh hina orang, takpe ke? Kena kat puak dia kemain lagi. Hina tang orang boleh pulak. Ni la dia spesis nak menang sendiri. Sepak orang boleh, cuit sikit keluar segala carut marut. Almaklumlah...Tuhan pun mencarut kata ularmaknya. Kan kan kan kan?

Anonymous June 16, 2011 at 4:11 PM  

Yang hina Islam ialah orang yang tolak pembuktian qarinah yang merupakan sebahagian dari sistem keadilan dalam Islam iaitu hukum takzir.

Dengan membuang hukum takzir melalui pembuktian qarinah, mereka menggambarkan bahawa Islam itu bodoh macam depa, walhal Islam dan Hukum Allah bukan bodoh macam haji hadi.

Anonymous June 16, 2011 at 4:23 PM  

ulama malaysia adalah ustaz najib razak..ustazah no 1 malaysia pulak adalah rosmah

paloibinmulau June 16, 2011 at 5:36 PM  

idea kartunis tu mmg jahat atau dia mmg bodoh. kalau kes rogol pi polis la awat pi jumpa tok penghulu. kes rogol takde bicara di mahkamah syariah. kalau tok penghulu tu org islam dia akan tahu kes rogol dgn zina tak sama cara penyiasatan dan penghakimannya.

benda lain saya tak mo komen. tp idea kartunis tu mmg jahat. cuba menggambarkan islam/org islam tu jahil sgt dgn mengatakan kes rogol kena bawak 4 saksi.

Anonymous June 16, 2011 at 6:27 PM  

kartun tu bukan menghina Islam.. tapi menghina org yg mengamalkan Islam secara terus tan memahami maksud tersirat yang ada dalm terjemahan kitab suci Al-Quran.. Mereka mentafsif al_quran secara terus tanpa berpikir, dan menyampaikan apa yang mereka paham.., bukan cuba menyampaikan apa yang tersirat dalam Al-Quran itu..

Anonymous June 16, 2011 at 6:30 PM  

anak dia tak kena rogol.. bleh dai cakap camtu.. bila sanak sedara dia ada yg kena rogol, menggelabah nak cari 4 saksi..

bengong punya pemimpin PAS ni.. mana ada org rogol ajak org lain tgk.. siap kena ajak tok imam tgk lagi..

bangang.. bangang.. fuckatan

mat June 16, 2011 at 7:50 PM  

untuk mengikut peredaran zaman, boleh digunakan takzir. islam itu tidak jumud dan kaku

Anonymous June 16, 2011 at 9:02 PM  

aku kembali.. bagi aku plak isu semua ni merujuk hanya lah 1 iaitu nak jatuhkan anwar sahaja.. video boleh ditrima.. tetapi memerlukan kesahihan yang benar2 tulen dan sah.. sekiranya salah,hampa tau dak hukum dia apa dalam islam.. fitnah lebih berat dari membunuh.. aku nak tekan kan kat sini yang pas buat adalah mengikut apa yang terkandung dalam al-quran.. jadi bukan salah lepa.. betui cakap mat islam itu tidak jumud dan kaku.. tapi kena sahih betui2 dulu lar.. zaman lar canggih bep.. undi 500 boleh jadi seqibu.. umah boleh bayaq cash 20juta,facebook 1.8juta dan mcm2 lah. aku nak tanya hampa.. hampa bawak qeta laju2.. kena speed trap.. ada gmbaq nmpak plat qeta saja..driver x tau.. hampa nak mengaku ka? hampa nak bayaq ka? kompom dak lah.. pikiaq pakai otak bukan tumit kaki..

Anonymous June 16, 2011 at 11:17 PM  

Beristighfar banyak-banyak bagi orang yang mempertikaikan kehadiran 4 orang saksi kerana secara tidak sedar kita telah mempertikaikan hukum Allah, sedarlah saudaraku jangan sampai tergelincir tanpa disedari, belajarlah hukum agama dengan ustaz-ustaz di mana-mana sahaja, aku menasihati diriku supaya aku tidak termasuk dalam golongan yang mempertikaikan hukum Allah

Anonymous June 17, 2011 at 2:14 AM  

Untuk admin aloq staq dn sape2 jela yg baca, ROGOL DAN ZINA dua kes yang berbeza dalam ISLAM,bnyk perjelsan lagi..kena kaji dulu sblm bercakap..baru x nmpak diri tu cetek ilmu(bodoh), satu lagi utk kamu admin..TG HAJI HADI bercakap mengenai SAKSI, bukan bahan bukti, dua perkara yg berbeza, so apa yg salahnya??hah?? besi boleh jadi saksi ke?lain kali dengar guna telinga jgn guna tapak kaki..satu lagi karikatur tu kes rogol bukan kes zina, kes dia berlainan..rosak Islam sebab wujudnye orang2 macam kamu yang x memahami Islam secara total,jgn bercakap kalu tahu diri tu jahil..dh nmpak sgt dh skrg ni, kamu ni jahil..cetek ilmu,erm..menyusahkan orang je!

Anonymous June 17, 2011 at 8:18 AM  

bukan nak merubah kebenaran dan kesucian Islam!! tapi ubah cara pahaman org yg menganut agama Islam yg menterjemahkan Al-Quran hanya pada apa yang dia nampak!! tapi bukan pada apa yang perlu difikir!!

Contohnya.. Nabi suruh kita kuasai ilmu memanah, belajar tunggang kuda!! apa maksudnya??
nak suruh kita belajar naik kuda pada waktu sekarang ni?? nak suruh kita memanah sekarang ni??

tapi kalu kita pikir secara tersiratnya, pada waktu itu, kuda adalah pengangkutan perang yang terhebat.. panah pula adalah senjata tercanggih pada masa itu.

jadi apabila diaplikasi pada zaman sekarang, kita belajar dan kuasai ilmu terkini agar dgn mudah dapat mematahkan serangan pihak lawan..

itu satu contoh.. sebenarnya Al-Quran adalh kita penuh dengan ilmu.. tafsir lah Al-Quran sebaik-baiknya..

Anonymous June 17, 2011 at 9:13 AM  

kome ni ilmu x cukup didada x payah la nk wat dosa kering...sedangkan persatuan ulama dah keluarkan pandangan...ko ni lagi tinggi ke blajau agama dari ahli persatuan ulama???? jangan malukan mak bapak kau budak...

Anonymous June 17, 2011 at 11:22 AM  

@Anonymous June 16, 2011 9:36 AM

"..ULAMAK PUN HAMPA HINA.."
Soalan 1- Siapa iktiraf Hadi & N.Ajis sebagai ulama?

Soalan 2- Hadi & N.Ajis punya mentality, kredibility & IQ seorang ulama? " Kamera adalah besi semata-mata?"

=============

@Anonymous June 16, 2011 2:48 PM

BILA LAST HANGPA BACA AL QURAN?
SILA TUNJUKKAN SURAH MANA & AYAT BERAPA ADA SEBUT PASAL ZINA/ROGOL KENA BAWAK 4 SAKSI BARU BOLEH HUKUM & QARINAH TAK BOLEH PAKAI.


=======================

@Anonymous June 16, 2011 12:33 PM
"..mempersendakan agama islam.."

SIAPA PERSENDA ISLAM?

PAS=ISLAM? ISLAM=PAS?

==========================

@Anonymous June 16, 2011 12:38 PM
"Zina dan rogol lain.."

ROGOL TERMAKTUB DIBAWAH HUKUM ZINA DALAM HUDUD ISLAM SEBENAR. HARAP MAKLUM.

==========================
@Anonymous June 16, 2011 2:48 PM

"..hj hadi ckp sebijik dlm al quran.."

AMBIL PAKAI AYAT2 QURAN, HADITH SEKERAT2 & TERJEMAH IKUT PEMAHAMAN & KEPENTINGAN SENDIRI = AMALAN DAJAL, SEKUTU SYAITAN.

============================

@Anonymous June 16, 2011 4:23 PM

"ulama malaysia adalah ustaz najib razak..ustazah no 1 malaysia pulak adalah rosmah"

TIADA SIAPA PUN PERNAH LANTIK NAJIB & ROSMAH SBG USTAZ / ULAMA.
DGN INI ANDA BERDUSTA YAKNI TERGOLONG DLM GOLONGAN MUNAFIK.

Wake UP! June 18, 2011 at 1:56 AM  

Wow! Seronoklah Puak Angkat Seks tu merogol pompuan kalau perlu diadakan 4 saksi.

Anonymous June 18, 2011 at 4:48 PM  

sabar lah saudara2 ku..

Anonymous June 18, 2011 at 9:50 PM  

hari kata cctv bisu, suatu hari nanti anak hadi kene rogol baru dia tau, kene rakam lak dlm tepon tapi nak wat camne...besi bisu

Anonymous June 23, 2011 at 12:53 AM  

Komen mengenai video Ustaz Kazim : Punya la panjang lebar dia terang hukum selama 7minit, sekalipun dia tak berjaya bagi dalil. Satu ayat Quran atau Hadis pun takde.... Bagus betui ulamak lagu ni noo... semua orang taqlid, ikut je apa ustaz kata.. tak payah tau dalil

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP