Wednesday, May 1, 2013

PROJEK KELI KEDAH TELAH "BERJAYA" DIEKSPORT HINGGA KE PLANET PLUTO !!! ... AMIRUDDIN GAGAL LAGI ... LEMAHNYA PAS KEDAH ... PROJEK "HEBAT" HAJI AZIZAN YANG MENJAHANAMKAN ...


Ini Satu lagi projek 'cerdik pandai' dalam Kerajaan PAS Kedah.

Projek penternakan ikan keli organik yang diberi nama Keli-K di lancarkan di Sg Pau daerah SIK, Kedah pada tahun 2009 oleh YAB Dato Seri Azizan Razak MB Kedah.Pelancaran dibuat dengan gah melibatkan kos berpuluh ribu.(sila rujuk pada gambar).

Projek ini adalah usahasama antara Perbadanan Menteri Besar (PMBKed) dgn Novel Ventures Sdn Bhd.Dalam satu kenyataan yg disiarkan dalam Portal rasmi kerajaan PAS Kedah dengan megahnya MB Jijan menyatakan antaranya :

- Sasaran projek ini ialah 60 peratus untuk dieksport manakala 40 peratus lagi untuk pasaran domestik.

- Projek ini diharap bukan hanya dapat menumpukan kepada pengeluaran sahaja tetapi sebagai pusat sehenti kepada kepada hasil keli di Kedah sekaligus dapat menyelesaikan masalah pemasaran di kalangan penternak.

- kejayaan ini membuka ruang kepada industri hiliran seperti sardin keli, bebola ikan, makanan beku sejuk dan lain-lain.


Selepas setahun projek ini berjalan sudahpun mengalami kerugian sebanyak RM397,423 akibat kos operasi yang tinggi, termasuk kos makanan ikan dalam bentuk pellet selain sumber elektrik yang dijana melalui generator.( kenyataan EXCO terlibat dalam sidang DUN) seterusnya usaha sama itu ditamatkan dan diusahakan oleh Kedah Agro pulak.

Mereka menyatakan akan mengeluarkan ikan keli dalam tin.

Apa yang musykil sampai sekarang tin tak siap2 lagi.pelaburan juga dikatakan sudah mencecah RM 5 juta..Ikan tersebut dikhabarkan hanya dijual dalam daerah Sik sahaja dan pernah juga dijual di tepi jalan masuk ke projek terbabit.

Inilah projek nak jana ekonomi rakyat konon tapi sebenarnya nak menjahanamkan rakyat.Apa kes nak bela ikan sampai dalam hutan simpan? Rakyat yg bela ikan keli belakang rumah pun untung RM 3 ke 4 ribu semusim..Berdekatan pekan sik tak dak tanah dah kot sampai kena bela dalam hutan sejauh lebih kurang 2KM dari jalan besar..sebahagian besar pekerja pun bukan rakyat tempatan.Inilah kesejahteraan yg rakyat dapat dari kerajaan PAS Kedah.


BN buat apa2 projek depa dulu tanpa usul periksa kata membazir lah..Yg ni apa cerita? Papan iklan pun bukan main punya besaq...kos pun dekat berpuluh ribu..

Akhirnya kroni buat papan iklan yg untung...

Dipetik dari FB : Kumpulan 11 Alor Setar

1 komen:

mat syabu May 1, 2013 at 10:37 AM  

projek keli-kote la tu.

pas mmg tak pandai dlm mengawal org bawahan. semuanya tak jujuq.

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP